ماهیان خاویاری از محصولات دریایی معروف و لوکس هستند که از تخم ماهیان خاویارزا به دست می‌آید. تخم‌های ماهی که به عنوان خاویار استفاده می‌شوند، اغلب از ماهیان استخوان‌دار دریایی مانند ماهیان استورژن و ماهیان سالمونیدها تهیه می‌شوند. خاویار یکی از لوکس ترین غذاها در سراسر دنیاست و معمولا هزینه بسیار زیادی دارد. با توجه به این موارد، شما باید برای خرید این محصول به یک مرکز معتبر مراجعه کنید و از کیفیت آنها اطمینان کامل داشته باشید.

سلطان ماهی همواره می کوشید تا اطلاعات کاملی در مورد ماهیان خاویاری در اختیار شما بگذارد. برای اطلاعات بیشتر از انواع ماهی ها و خواص آن ها با ما در تماس باشید.

آشنایی با انواع ماهی خاویار

آشنایی با انواع ماهی خاویار

تخم ماهی که خاویار نامیده می‌شود و از ماهیان خاویاری بدست می آید، غنی از پروتئین، چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا-3 است. طعم و کیفیت خاویار به ویژگی‌هایی مانند اندازه، رنگ، سلامتی و تازگی تخم‌ها، و همچنین نوع ماهی اصلی بستگی دارد.
خاویار ماهی به عنوان یک غذای لوکس و خوشمزه شناخته شده است و به صورت تازه یا فرآوری شده مانند خاویار ماهی بریانسکا (که از تخم ماهی سالمون تهیه می‌شود)، خاویار اوسِترا، خاویار بلو و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاویار ماهی معمولاً به عنوان غذای اصلی و یا به عنوان خوراکی جانبی در همراهی با نان، تخم مرغ و سایر مواد مصرف می‌شود.

معرفی ۸ ماهی‌ خاویاری

معرفی ۸ نوع از ماهیان خاویاری

آشنایی با ماهیان خاویاری بسیار مهم است و باعث می شود که شما شناخت بیشتری به آنها داشته باشید. در ادامه به معرفی این ماهی ها می پردازیم.

1. فیل ماهی (بلوگا)

فیل ماهی (بلوگا) یکی از بزرگترین ماهیان خاویاری است که در دریای خزر وجود دارد و خاویار آن بسیار گران قیمت است. محل زندگی این ماهی در قسمت مرکزی و شمالی دریای خزر است. امروزه، صید این ماهی به شدت تحریم شده است و دلیل آن صید بی رویه فیل ماهی در چندین سال اخیر بوده است.

2. قره برون

یکی دیگر از ماهی های خاویاری که باید آن را بشناسید قره برون است. خاستگاه این ماهی نیز همانند فیل ماهی در دریای خزر است. با توجه به این مسئله که دهان این ماهی تیره رنگ است، نام آن قره برون گذاشته شده است. ارزش غذایی این ماهی بسیار زیاد است و رتبه دوم را در سراسر جهان از این نظر بدست آورده است. امگا 3 که در این ماهی و خاویار آن وجود دارد می تواند به سلامتی کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را به میزان زیادی کاهش می دهد. ماهی نر در 8 تا 10 سالگی و ماهی ماده در سن 10 تا 22 سالگی به بلوغ می رسد.

3. چالباش

یکی از گرانترین ماهیان خاویاری که در دنیا وجود دارد خاویار ماهی چالباش است. زیستگاه این ماهی دریای خزر است. قدمت این ماهی بسیار زیاد است و به عصر ژوراسیک باز می گردد. ارزش غذایی چالباش همانند ماهی های دیگر خاویاری بسیار زیاد است و می تواند به عنوان مکمل درمانی مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، دریای خزر به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه ماهی هایی است که دارای خاویار گرانبها هستند و همین امر باعث شده است که محیط زیست قوانین سختی را در رابطه با صید به آنها اعمال نماید.

4. شیپ

ماهی شیب یکی از ماهی های خاویاری در ایران است که متاسفانه به دلیل صید بی رویه نسل آن رو به نابودی قرار گرفته است. این ماهی همانند ماهی هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم در دریای خزر زندگی می کند. ماهی شیب ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و می تواند به عنوان یک منبع غذایی غنی مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، قیمت این ماهی به سن ماهی که صید می شود بستگی دارد. هر چقدر ماهی که صید شده است به سن بلوغ نزدیک تر باشد، به همان اندازه قیمت آن نیز بالاتر می رود.

5. کالوگا (ماهی)

ماهی کالوگا از جمله ماهی های خاویاری است که همانند فیل ماهی جثه بزرگی دارد. این ماهی دارای خاویار بسیار ارزشمندی است و همین امر باعث شده است که خاویار ماهی کالوگا نیز مورد توجه کسانی قرار گیرد که به دنبال تجربه غذاهایی خوش طعم با ارزش غذایی بسیار بالا هستند. زیستگاه اصلی این ماهی رودخانه آمور است. البته باید بدانید در کنار خاویار کالوگا که طعم بسیار خوبی دارد، گوشت این ماهی نیز بسیار خوش طعم است و امروزه افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند.

6. ماهیان خاویاری سیبری

تاس ماهی سیبری در آب های شیرین زندگی می کند و می تواند هر سال تخم ریزی کنید. خاویار ماهی سیبری در سراسر دنیا بسیار شناخته شده است و افراد زیادی به دنبال تجربه طعم خوش آن هستند. این ماهی کاربردهای دیگری نیز دارد. به طور مثال، پوست ماهی سیبری بسیار محبوب است و گاهی برای تولید کیف و یا کفش از آن استفاده می شود. با توجه به این موضوع که این ماهی در آب های شیرین زندگی می کند، محیط های مختلفی برای پرورش آن در نظر گرفته شده است تا راحت تر بتوان به خاویار آن دست پیدا کرد.

7. استرلیاد

یکی دیگر از ماهیان خاویاری که این روزها مورد توجه قرار گرفته است ماهی استرلیاد است. این ماهی در رودخانه یا آب هایی که به رودخانه متصل هستند زندگی می کند. خاویار این ماهی در جهان بسیار محبوب است و به عنوان یک غذای خاص و دوست داشتنی در نظر گرفته می شود. خاویار استرلیاد تخم های کوچکی است که با رنگ های خاکستری روشن تا تیره نمایش داده می شوند.

8. آمور استروژن

ماهی آمور استروژن نیز نوعی ماهی است که دارای خاویار بسیار خوش طعمی است و در آب های دریای خزر زندگی می کند.