افزودن ماهی به رژیم غذایی کودک شما یک راه عالی برای گرفتن جایزه از مواد مغذی مهم است. اکثر غذاهای دریایی (ماهی و صدف مانند خرچنگ، گوش ماهی، صدف و صدف) که در ایالات متحده خورده می شوند، گزینه ای خوشمزه، ایمن و سالم برای وعده غذایی هستند. اما چند نوع ماهی وجود دارد که کودکان باید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سطوح بالای جیوه، آنها را حذف یا در مقادیر محدود مصرف کنند. در ادامه این مطلب درباره بهترین ماهی برای کودکان صحبت خواهیم کرد.

یک ماهی، دو ماهی: بچه ها چقدر ماهی باید بخورند؟

علاوه بر پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین ها و مواد معدنی، بهترین ماهی برای کودکان منبع عالی چربی های سالم مانند اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) است که برای رشد مغز، سیستم عصبی و بینایی کودک ضروری است. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف ماهی در اوایل زندگی ممکن است به پیشگیری از بیماری های آلرژیک مانند آسم و اگزما کمک کند.برای جلوگیری از از دست دادن این مزایای تغذیه ای، کودکان باید 1 تا 2 بار در هفته وعده های کوچکی از انواع ماهی و صدف را بخورند.

مطلب پیشنهادی: ماهی اوزون برون

چرا برخی از ماهی ها انتخاب های بهتری نسبت به دیگران هستند؟

برخی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و سایر آب‌ها می‌توانند به جیوه آلوده شوند. این فلز طبیعی با سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی)، زباله‌های جامد و برخی کارخانه‌ها در هوا آزاد می‌شود. هنگامی که در آب ته نشین می شود، باکتری ها جیوه را به شکل خطرناک تر، متیل جیوه تبدیل می کنند. متیل جیوه می تواند در ماهی ها ایجاد شود – به خصوص ماهی هایی که ماهی های دیگر را می خورند و عمر طولانی تری دارند، مانند کوسه و اره ماهی. خوردن بیش از حد این ماهی های آلوده می تواند اثرات مضری بر سیستم عصبی در حال رشد کودک داشته باشد.

خبر خوب این است که سایر آلاینده‌های آب مانند بی‌فنیل‌های پلی‌کلرینه (PCB) و دیوکسین‌ها در سال‌های اخیر کاهش یافته‌اند و باعث می‌شوند که تهدیدی برای سلامت مردم کمتر باشند. با این حال، آنها هنوز هم در آب و خاک در برخی مناطق یافت می شوند و سطوح ممکن است بسته به مکان و نوع ماهی متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات در مورد ایمنی ماهی ها و صدف های صید شده در منطقه خود، با بخش های بهداشت ایالتی و محلی خود تماس بگیرید.

اگر خانواده شما دوست دارند به ماهیگیری بروند و چیزی را که صید می کنید بپزند، ابتدا توصیه های محلی را بررسی کنید. اگر حجم آب منطقه شما کنترل نمی شود، مقدار ماهی که می خورید را به یک وعده در هفته محدود کنید. اداره داروی فدرال (FDA) همچنین توصیه می کند قبل از پختن و خوردن چیزی که می گیرید، پوست، چربی و اندام های داخلی را بردارید. آنجاست که آلودگی آبی که ماهی در معرض آن قرار می‌گرفت جمع می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خاویار ماهی اوزون برون 

بهترین ماهی کودکان

بهترین غذاهای دریایی برای کودکان

به همراه آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، FDA اخیرا توصیه هایی را در مورد انتخاب سالم ترین ماهی برای خوردن صادر کرده است. بهترین ماهی برای کودکان عبارتند از:
ماهی تن. “نور” بهترین است. EPA و FDA کنسرو ماهی تن سبک (جامد یا تکه‌ای) را در میان «بهترین انتخاب‌ها» برای خوردن کودکان قرار می‌دهند و 2 تا 3 وعده در هفته را توصیه می‌کنند. ماهی تن “سبک” به این معنی که رنگ صورتی دارد، شامل گونه هایی مانند اسکاپ جک است. این انتخاب بهتری نسبت به ماهی تن سفید (آلباکور) و زرد است، اگرچه اینها هنوز هم «انتخاب‌های خوب» محسوب می‌شوند، با مصرف 1 وعده در هفته توصیه می‌شود.
انتخاب های خوب بیشتر ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و شاه ماهی دارای جیوه کم و سرشار از DHA تقویت کننده مغز هستند. انواع دیگر غذاهای دریایی که به عنوان “بهترین انتخاب” در نظر گرفته می شوند عبارتند از میگو، ماهی کاد، گربه ماهی، خرچنگ، گوش ماهی، پولاک، تیلاپیا، ماهی سفید، قزل آلا، سوف، ماهی دست و پا، ساردین، آنچوی، خرچنگ، صدف، صدف و خرچنگ.
انتخاب هایی برای اجتناب بهتر است از ماهی هایی که بیشتر در معرض جیوه هستند اجتناب کنید، از جمله:
• کاشی ماهی
• کوسه
• اره ماهی
• شاه ماهی خال مخالی
• نارنجی خشن
• مارلین
• ماهی تن درشت چشم و آبی باله

مطلب پیشنهادی: خرید ماهی اوزون برون

نسل های آینده ماهی خواران برخی از مناطق ماهیگیری جهان بیش از حد برداشت می شوند. بهترین انتخاب‌ها برای ماهی‌ها و صدف‌های صید شده یا پرورش یافته، اغلب از شیلات ایالات متحده می‌آیند. به خاطر داشته باشید که برخی از کودکان واکنش های تاخیری دارند و ممکن است این علائم را تا سه روز نشان ندهند. به همین دلیل، بهتر است هر بار فقط یک غذای حاوی آلرژی زا معرفی کنید تا در صورت بروز واکنش به راحتی بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی ممکن است آلرژن باشد.

اگر کودک شما علائم واکنش آلرژیک را تجربه کرد، همیشه با پزشک خود تماس بگیرید. یک واکنش آلرژیک ممکن است شدیدتر یا احتمالاً تهدید کننده زندگی باشد (آنافیلاکسی نامیده می شود) اگر چندین نواحی بدن تحت تأثیر قرار گیرند. در موارد نادری که فرزند شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی مانند مشکلات تنفسی یا بلع را نشان می‌دهد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

اگر کودک شما به ماهیگیری مانند ماهی به آب نپرداخته است، تسلیم نشوید. (به یاد داشته باشید – بسیاری از بزرگسالان نیز وجود دارند که بینی خود را به سمت ماهی ها بالا می برند.) کودکان ممکن است به طور متوسط 10 تا 15 بار قبل از اینکه بالاخره آن را بپذیرند، در معرض غذای جدید قرار بگیرند. در این بین، به معرفی (و معرفی مجدد) فرزندتان با ماهی ادامه دهید. او را به پیشخوان غذاهای دریایی در سوپرمارکت ببرید، ماهی آماده شده را روی ظرف سرو بگذارید و چند قسمت کوچک به بشقابش اضافه کنید. مهمتر از همه: بگذارید او شما را در حال خوردن آن ببیند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین سلطان ماهی در تماس باشید.