خاویار یک غذای لذیذ متمایز است که بخشی از لحظات لذت بخش بسیاری از لذیذها است. به طور کلی، اصطلاح خاویار برای توصیف تخم‌های ماهی اوزون برون استفاده می‌شود که با نمک درمان شده‌اند. ماهی اوزون برون ارزش غذایی و اقتصادی بسیاری دارد.

خاویار واقعی از کدام ماهی می آید؟

خاویار ماهی اوزون برون به دلیل طعم کمی شور با ظرافت های آجیلی و ذوب خوب و خامه ای آن در بین لذیذین ارزشمند است. از آنجایی که بیشتر گونه‌های ماهی اوزون برون در فهرست قرمز گونه‌های در خطر انقراض قرار دارند، صید و تجارت نمونه‌های وحشی در سطح بین‌المللی ممنوع است. بنابراین خاویار واقعی از ماهی اوزون برون پرورش داده شده در آبزی پروری یا استخرها به دست می آید. حیوانات از جنس Acipenser و Huso برای تولید خاویار اهمیت ویژه ای دارند.

ارزش غذایی ماهی اوزون برون

اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA که هر دو در خاویار فراوان هستند، ممکن است خطر افسردگی و کاهش سلامت روان را کاهش دهند. با این حال، تا به امروز، هیچ مطالعه ای به طور مستقیم اثرات خوردن خاویار بر سلامت مغز را بررسی نکرده است.

• ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد.

اسیدهای چرب امگا 3 بیش از پیش برای پیشگیری و مدیریت عوامل خطر بیماری قلبی، که علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است، استفاده می شود تحقیقات نشان می دهد که آنها عوامل خطر را با بهبود می بخشند:
کاهش فشار خون. امگا 3 ممکن است ضربان قلب و سفتی رگ های خونی را کاهش دهد تا فشار خون را کاهش دهد. بهبود سطح کلسترول خون. امگا 3 ممکن است سطح تری گلیسیرید خون را کاهش داده و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.
جلوگیری از تجمع پلاکتی امگا 3 از جمع شدن پلاکت های خون شما و تشکیل لخته جلوگیری می کند که یک عامل خطر برای سکته است. خاویار به عنوان یک منبع دریایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، ممکن است این مزایا را بدون تأثیر منفی بر درمان های دارویی استاندارد ارائه دهد. با این حال، مطالعاتی لازم است که مستقیماً مصرف خاویار را با بهبود سلامت قلب در انسان مرتبط کند.

مطلب پشنهادی: خرید آنلاین ماهی

• ممکن است باروری مردان را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در باروری مردان دارند. اسپرم دارای محتوای DHA به خصوص بالایی است و مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین DHA ممکن است با کیفیت پایین اسپرم مرتبط باشد. در واقع، کمبود DHA در مردان مبتلا به ناباروری معمولی است.
برعکس، مردان بارور تمایل دارند سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون و اسپرم بالاتری داشته باشند.
خوردن بیشتر غذاهای غنی از امگا 3 ممکن است ساختار، شکل و سیالیت اسپرم را بهبود بخشد، که ممکن است به اسپرم کمک کند تا راحت‌تر به تخمک بپیوندد تا باروری را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه روی جوندگان به اثرات محصول مشتق شده از خاویار بر کیفیت و کمیت اسپرم پرداخت و دریافت که به طور قابل توجهی تعداد، تحرک و بقای اسپرم را افزایش می دهد.
با این حال، برای درک کامل اثر اسیدهای چرب امگا 3 بر باروری مردان، مطالعات بیشتری در انسان مورد نیاز است.

• ممکن است از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند.

هم اسیدهای چرب امگا 3 و هم سلنیوم موجود در خاویار ممکن است از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کنند.

اولا، امگا 3 التهاب را کاهش می دهد و عملکرد مانع پوست، روده و ریه های شما را بازیابی می کند، که به جلوگیری از عبور باکتری های مضر برای حفظ سلامتی شما کمک می کند.
آنها همچنین نشانگرهای پیش التهابی را کاهش می دهند که نشان می دهد با التهاب مبارزه می کنند. به علاوه، آنها ممکن است به ترمیم گلبول های سفید آسیب دیده کمک کنند، که سلول های ایمنی هستند که از شما در برابر بیماری محافظت می کنند. ثانیاً، سلنیوم برای شروع و تنظیم پاسخ های ایمنی مهم است.
تحقیقات نشان می‌دهد که تولید آنتی‌بادی را افزایش می‌دهد و فعالیت ماکروفاژها را افزایش می‌دهد، نوعی از گلبول‌های سفید خون که با مواد مضر در بدن شما مبارزه می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند.

ارزش غذایی و اقتصادی ماهی اوزون برون

اگر به دنبال بهانه ای برای خوردن خاویار هر چند وقت یکبار هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید ممکن است برای سلامت پوست، مغز، قلب و سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. امگا 3 موجود در ماهی اوزون برون نیز ممکن است باروری مردان را افزایش دهد.با این حال، به خاطر داشته باشید که بیشتر تحقیقات بر اساس مطالعات آزمایشگاهی یا حیوانات، اغلب با استفاده از عصاره ماهی اوزون برون ، انجام می‌شود، و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات آن، مطالعات روی انسان‌هایی که ماهی اوزون برون تازه مصرف می‌کنند، مورد نیاز است.

خاویار منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات انسانی برای بررسی ارتباط بین مصرف خاویار و سلامت قلب مورد نیاز است. باز هم، به دلیل محتوای بالای امگا 3، خاویار ممکن است باروری مردان را بهبود بخشد، اگرچه مطالعات انسانی انجام نشده است. سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارند و خاویار منبع خوبی از هر دو ماده مغذی است. خاویار تخم مرغ یا قلیه است که از ماهیان خاویاری خاصی برداشت می شود. علاوه بر اینکه یک غذای لذیذ است، بسیار مغذی است و مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B12 و سلنیوم، در میان سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراهم می‌کند – حتی در اندازه‌های کوچک.

سلطان ماهی مرکز پرورش و فروش ماهی و خاویار اوزون برون

شماره تماس: 01344838830

ایمیل: info@soltanmahi.com

آدرس: آستارا،لوندویل،آبادی: قره سو،خیابان ( جاده قره سو )،بن بست شهید شافعی